top of page
Tilbake til topp

Ofte stilte spørsmål

Vi får ofte mange av de samme spørsmålene av våre kunder, og har derfor forsøkt å lage en oversikt som kan hjelpe deg med å få svar på det du måtte lure på. Om du ikke finner det du lurer på send oss en epost  på post@elektroverkstedet.no eller spør oss ved å bruke "Spør oss"-knappen nede i hjørnet. Vi svarer deg så fort vi kan. Du kan også nå oss på telefon 380 56 440 eller komme innom butikken, så hjelper vi deg så godt vi kan.

​Hvordan bestiller jeg service?

Elektroverkstedet har samarbeid med Elektroservice-kjeden og tar bestillinger gjennom deres bestillingsskjema på nett. Du kan bestille service ved å trykke på "Bestill service" på toppen av siden eller forsiden vår. Eller ved å trykke på "Service"-knappen på mobiltelefonen. Du vil da bli videresent til ES-kjeden sin nettside hvor du kan legge inn en bestilling. Du kan også bestille direkte via epost på post@elektroverkstedet.no eller på telefon 380 56 440.

​

For service på varmepumper bestiller du gjennom vårt skjema på "varmepumpe"-siden, eller via epost på post@elektroverkstedet.no eller telefon 380 56 440

​

Hva fikser dere på elektroverkstedet?

På elektroverkstedet fikser vi det aller meste av kjøling, varmepumper, hvitevarer, husholdningsapparater og storhusholdning. Dette er for eksempel vaskemaskiner, tørketromler, kjøleskap, stekeovner, støvsugere, oppvaskmaskiner m.m.

Du finner en komplett liste av ting vi reparerer her. Hvis du ikke finner ditt elektriske apparat i listen, ta kontakt likevel, så ser vi om vi kan hjelpe deg.

​

Hvordan jobber dere?

Etter at du har tatt kontakt med oss, enten via telefon eller ved å bestille service via vår nettside, legger vi opp en time der en av våre reparatører kommer for å se på produktet ditt. Vi forsøker så godt vi kan å fikse det vi kan der og da, men ofte må nye deler bestilles fra leverandører. Hvis våre reparatører må bestille deler, er ventetiden som oftest rundt en uke, men kan i noen tilfeller ta lenger tid. Etter deler har kommet sendes en reparatør fortløpende for å få ordnet ditt apparat. I noen tilfeller må apparatet tas med til verkstedet for å repareres.

​

Du kan også ta med ditt apparat til verkstedet vårt så vi kan se på det der. En av våre reparatører er stort sett alltid tilgjengelig for å gi deg hjelp og gode råd.

​

Hvor lang tid tar det?

Hvor lang tid det tar før vi kommer til deg eller får gjort ferdig en reparasjon avhenger av merke, omfang av reparasjon og pågang på verkstedet. Vi setter opp en time så snart du har bestilt service og sender en serviceteknikker for å se på problemet så fort vi har en tekniker tilgjengelig.  Er det småreparasjoner og lett tilgjengelig feil, kan vi få gjort reparasjonen på dagen. Dette gjelder for eksempel fremmedlegemer i pumper eller tette avløpsslanger, men ofte vil feilen kreve nye deler for å kunne fikses og må da bestilles. Det tar som regel en ukes tid fra delen er bestilt til vi er tilbake hos deg, men dette vil variere avhengig av om merket har delene tilgjengelig på sine lagere. Ved omfattende reparasjoner som bytte av trommel eller større deler som varmepumpe på tørketrommel eller kompressorbytter på kjøleskap, vil reparasjonen kunne ta tid da produktet ofte må gjøres på verkstedet og testes etter reparasjon. For mindre kjente merker vil leveringstid på deler variere og det kan derfor være vanskelig å gi noen forventet leveringstid på delene.

​

Våre serviceteknikkere er svært dyktige til å finne feil på maskinene, men i noen tilfeller hender det vi tar feil. Nye deler må da bestilles, og ventetiden blir som følger lenger. Vi ber om forståelse for at feilsøking ofte kan være svært krevende, og at alle feil ved et produkt ikke alltid oppdages ved første reparasjon. Dette er skjer heldigvis svært sjeldent.

​

Tar reparasjonen lenger tid enn forventet kan du be om låneprodukt. Vi tilbyr låneprodukter på vaskemaskin, kjølevegg, kjøleaggregat, platetopp og stekeovn. Har du garanti eller reklamasjonsrett kan du også ha rett på låneprodukt fra ditt utsalgsted dersom vi ikke kan tilby, men dette varierer fra butikk til butikk.

​

Hvorfor tar det så lang tid?

I noen tilfeller kan det hende at reparasjonen tar lang tid da leveringstid på deler fra ulike leverandører kan variere stort. Om du lurer på hvor i løypa vi er på din maskin anbefaler vi å ta kontakt på telefon eller besøke vår butikk

​

I sommermånedene og etter ferier må du belage deg på lengre ventetider da reparasjoner blir samlet opp over feriene og det tar noe tid før vi kommer à jour.

​

Hva kan jeg gjøre før dere kommer?​

  • Gjør klar maskinen! 

    • Tøm oppvaskmaskin for vann og innhold. Dette kan du gjøre med øse eller glass.​

    • Tøm vaskemaskin og tørketrommel for klær.

    • Gjør maskin klar til innhenting ved å koble fra vann og avløp dersom den skal hentes inn. 

    • Er platetopp limt fast? Sjekk dette før vi kommer. Om den er limt er det ikke alltid vi kan løsne den selv og kjøkkenmontør må kontaktes. 

    • Er det stoppekran på vanninntak ved oppvask? Hvis ikke, gjør deg kjent med hvor stoppekran er, så våre teknikere kan få stoppet vannet før reparasjon eller innhenting. 

    • Rydd unna rundt maskinen så våre teknikere kommer lettere til.

  • Husk kvittering!

    • Hvis maskinen din er under 5 år har du fortsatt reklamasjonsrett dersom det er produksjonsfeil​. Vi hører med produsenten om muligheter for å få dekket på reklamasjon. For å gjøre dette er det helt nødvendig med kvittering.

    • Hvis maskinen din er under 2 år har du garanti. Dette dekker det meste som ikke er forårsaket av feil bruk. For å få igjennom på garanti er det helt nødvendig med kvittering. 

  • Noter feilkoder.

    • Feilkodene forteller oss hva som er galt med maskinen din så jobben med feilsøking går lettere. Noterer du ned feilkoden i tillegg til å forklare hva som har skjedd, ​kan våre reparatører raskt konkludere med hva som er feil.

    • Feilkodene fremstår av forskjellig art. De fleste maskiner med display viser en feilkode sammensatt av en bokstav og et tall (f.eks E19, F10 eller i20). Maskiner uten display viser feilkoder i form av blinkende lys. Det kan være vanskelig å definere feilkoden med blinkende lys, men som oftest finner du disse kodene i brukermanualen.

  • Klargjør for teknikeren. Våre teknikere er avhengig av at du er hjemme eller har lagt til rette for at de kan komme inn til maskinen din. ​Du kan:

    • Ha åpen dør/verandadør

    • Legge ut nøkkel/nøkkelboks. Husk å gi instruks om hvor nøkkel befinner seg.

    • Gi kode til kodelås 

    • Få nabo eller familiemedlem til å låse opp.

    • Levere nøkkel på verkstedet.

​

Har dere lånemaskiner?

Dersom reparasjonen tar lenger tid enn forventet har vi vaskemaskiner, stekeovner, platetopper, kjølevegger og kjøleaggregat tilgjengelig for utlån. Du må selv forhøre deg med en av våre serviceteknikkere eller kundebehandlere om mulighetene for låneprodukt.

​

Vi forstår at alle trenger å få vasket klærne sine, men vi har kun et begrenset antall lånemaskiner og kan derfor ikke garantere lånemaskiner til alle. Ta kontakt med din hvitevareforhandler for å få lånemaskin dersom vi ikke har tilgjengelig.

​

Hvordan bestiller jeg varmepumpe?

Du kan bestille varmepumpe via skjemaet på vår side om varmepumper eller via skjemaet du finner på produktsiden vår. Du kan også bestille på via epost på post@elektroverkstedet.no eller telefon 380 56 440, eller ved å besøke oss i butikken i svanedamsveien 10, 4621 Kristiansand.

​

Hvorfor er elektroverkstedet dyrere enn andre varmepumpeleverandører?

Elektroverkstedet selger kun varmepumper av høy kvalitet der vi kan garantere for produktets levetid og høye standard. Elektroverkstedet tilbyr egen garanti for produktene vi selger som går utover merkets egen garanti. Dersom noe uforutsett skulle gå galt kan du føle deg trygg på at du får det du har betalt for. Elektroverkstedet konkurrerer ikke med andre leverandører på pris, men selger til priser som er forsvarlig for å kunne holde kvaliteten på service på høyeste nivå for deg som kunde i lang tid fremover.

​

Elektroverkstedet har over 30 års erfaring med varmepumper. Du kan derfor føle deg trygg når du betaler litt ekstra for varmepumper hos oss.

​

Har jeg rett på garanti eller reklamasjon?

Om du har rett på garanti eller reklamasjon avhenger av produktet og merket du har kjøpt. I Norge har du krav på å sende klage på produktet dersom du oppdager feil som kan ha vært tilstede da du kjøpte produktet eller som har kommet som følger av feil ved produksjon.  Denne reklamasjonsretten varierer fra 2 til 5 år etter du har kjøpt produktet eller tjenesten.

​

Hvis produktet ditt er under 2 år dekkes som regel alt av feil og skader som ikke er forårsaket av feil bruk på garanti. Dette kan variere fra produkt, merke og selger. Ikke alle apparater har garanti.

​

Hvis produktet ditt er under 5 år dekkes som regel skader og feil som følger av feilproduksjon. Det er opp til våre serviceteknikkere å avgjøre om feilen er forårsaket av feil bruk eller produksjonsfeil. Slitasjedeler som for eksempel belg, reim, håndtak, hengsler og pakninger dekkes ofte ikke av reklamasjonsretten.

​

Noen merker tilbyr ofte lengre garantier på enkelte deler av maskinen. Dette kan for eksempel være levetid på motoren i en vaskemaskin.

​

For garanti eller reklamasjon er det helt nødvendig med kjøpskvittering.

​

Hva er merkeskilt og hvor finner jeg det?

Merkeskiltet på apparatet ditt forteller oss hvilken modell og type produkt du har kjøpt. Dette hjelper oss med å bestille riktige deler til ditt apparat. Det forteller oss også som regel når produktet er produsert og kan hjelpe oss med å gi deg som kjøper informasjon om du har rett på reklamasjon eller garanti.

​

Plassering av merkeskilt varrierer fra produkt til produkt.

  • Stekeovner: Som oftest på en av sidene av ovnsrommet eller ovnsdøren.

  • Komfyrer: Som oftest på en av sidene av ovnsrommet, ovnsdøren aller baksiden av komfyren.

  • Platetopper: Under platetoppen.

  • Kjøleskap: Som oftest i nedre del av kjøleskap (Skuffer må gjerne fjernes for å se merkeskiltet)

  • Støvsugere: Som oftest under støvsugeren

  • Håndstøvsugere: Som oftest på baksiden av selve støvsugeren, eller under tilkoblingsstykket til støvsugeren.

  • Oppvaskmaskiner: Som oftest på en av sidene i døren. Kan i noen tilfeller være vanskelig å se da de skiltet er printet inn i metallet.

  • Vaskemaskiner: Som oftest i siden av eller på vaskemaskinsdøren eller på utsiden av døråpningen. Ofte også bak på selve vaskemaskinen

  • Tørketromler: Som oftest i siden av eller på døren eller på utsiden av døråpningen. Ofte også bak på selve tørketrommelen.

  • Kjøkkenmaskiner: Som oftest under maskinen.

​

Ta kontakt dersom du ikke finner merkeskiltet, så hjelper vi deg.

​

Jeg har mistet kvittering, hvor finner jeg den?

Om du har mistet kvitteringen din skal butikken du kjøpte produktet fra ha kopi av kvitteringen i 5 år etter kjøpsdato dersom du har registrert kjøpet under ditt navn.

​

​

Fant du ikke det du lurte på? Send oss spørsmål på via epost på post@elektroverkstedet.no eller via "Spør oss"-knappen nede i høyre hjørne. Du kan også komme på spørsmål på telefon 380 56 440.

Hvordan bestiller jeg service?
Hva kan jeg gjøre før dere kommer?
Hvor lang tid tar det?
Hva fikser dere på elektroverkstedet?
Har dere lånemaskiner?
Hvorfor tar det så lang tid?
Hvordan bestiller jeg varmepumpe?
Hvorfor er elektroverkstedet dyrere enn andre varmepumpeleverandører?
Hvordan jobber dere?
Har jeg rett på garanti eller reklamasjon?
Hva er merkeskilt og hvor finner jeg det?
Jeg har mistet kvittering, hvor får jeg tak i den?
Hva får jeg hos Elektroverkstedet som jeg ikke får andre plasser?
bottom of page